Wednesday 9 November 2011

iya sih?


hello blogger!kan hari tu aku janji nak story telling kat korang semalam tapi blog punya dashboard macam tak betul la.aku pun tak tahu why.sebnarnya semalam aku tak jumpa 'new post' tu pasal la aku tak update semalam.entah knapa aku sign je dh nmpak word tu.mybe blog ni menagih janji ku semalam.mesti korang hairan dengan tajuk entri aku kali ni kan.later aku story kat korang.aku nak luah sikit pasal kejadian pada pukul 3 pagi tadi.bkn main nyenyak aku tido suddenly perut aku buat hal, cara mengejut lak tu.apa lagi, aku turun la melabur saham dh memang aku tak tahan sangat-sangat.tanpa memikir panjang aku terus berlari ke tandas.time aku turun tu ada sikit la perasaan yang kurang enak.mana tak, sorang-sorang hujan pulak tu.haish meremang bulu roma aku.

kembali ke studio utama, semalam aku, mak and kakak aku dalam perjalanan balik ke rumah selepas membeli barang keperluan untuk aku di uitm nanti.punya la syok cerita-cerita suddenly sampai cerita pasal nenek moyang aku.mak aku cerita la pasal keturunan family kami.mak cakap yang nenek moyang kami merupakan orang jawa.tu pasal la tajuk entri kali ini mcm tu.mak aku cakap moyang kami hanya dua orang saja yang tinggal di sarawak ni sbb moyang kami merupakan pedagang yang sering merantau.adik beradik moyang kami yang lain menetap di indonesia sana.nasib moyang aku menetap kat sarawak ni sebab mengahwini orang kuching.kalau moyang aku menetap di indonesia?mestila korang tak kenal aku mcm sekarang ni.then mak aku story lak yang semasa dia and persatuan petronita mempunyai lawatan ke indonesia.tak silap tahun lepas kot.time tu mereka pergi salah satu tempat pelancongan di kawasan jawa.sebaik sahaja mak aku turun dari bas dan menjejakkan kaki atas tanah, ada something yang menyapa mak aku seperti angin.seolah ada sesuatu untuk memberitahu kpd mak aku.kemungkinan ingin menyatakan bahawa tanah jawa merupakan tempat keluarga kami.hanya yang maha kuasa yang tahu.then time jalan-jalan mencuci mata, mak aku bilang ada seorang lelaki tua yang sedikit menyerupai sperti datuk ku.dari segi pakaiannya, paras rupa, badan dan lain-lain.oh!aku rindu sama datuk ku.aku cuma bersama nya sewaktu aku kecil dulu.dia yang menjaga aku semasa aku masih bayi dan dia amat menyayangi aku dan cucu nya yang lain.walaupun sekejap seolah itu merupakan kenangan paling berharga buat aku.tapi kenangan dan rupa paras dia agak samar-samar dlm ingatan aku.setakat ini saja story aku pada kali ini.sekarang aku tahu yang aku berdarah jawa juga.selama ini aku tak tahu, yang aku tahu aku berdarah melanau sahaja.kisah turun temurun akan menjadi pudar sedikit demi sedikit jika orang tua kita tidak menceritakan kpd anak-anaknya dan generasi demi generasi yang akan datang.sekian.assalamualaikum.

"pecah kaca pecah simen, habis baca like dan komen"

No comments:

Post a Comment